Hihetetlen
sírógörcs vett ma erőt rajtam, amikor meghallottam, hogy a sulik, és főként az
ovik (mert pillanatnyilag ebben vagyok érintett) zárva maradnak szeptemberig.
Még
saját magamat is megleptem, hiszen nagyon pontosan és józanul tudom, hogy ez a
legjobb megoldás: ennél racionálisabb és megfontoltabb döntést nem is hozhattak
volna a hatóságok a körülményeinket és lehetőségeinket figyelembe véve.
És akkor
ezt a kijelentésemet, úgy érzem, magyaráznom kell.
Alapvetően nincs rendben az,
hogy sem az egészségügyet, sem pedig az oktatást nem lehet úgy megszervezni,
hogy fegyelmezetten és emberségesen (az emberek pszichéjét is figyelembe véve) „megharcolhassunk”
a vírussal. Az van itt nagyon rendben, hogy a döntéshozók belátták, hogy ezzel az „alapanyaggal”
csupán ezt lehet kezdeni. És ez sem éppen semmi.
Én
mégis ott ültem és zokogtam. Mert sajnáltam a gyermekemet, hogy neki ennyi
jutott ebből az ovis közösségi életből, holott nagyon szereti a
gyermektársaságot, és szinte naponta megkérdezi, hogy a „víruska” mikor teszi
lehetővé azt, hogy ő már végre láthassa a pajtásait.
Igazán
nem tudom, hogy a gyermekek milyen lélekkel kerülnek majd ki ebből az egészből,
és hogy szülőként honnan vesszük majd az energiát megértetni velük, hogy
jelenleg az a legjobb, ha mindenki ül a babérján és nem találkozik senki
senkivel. De erről már én is egyre kevesebb meggyőző dolgot tudok mondani,
amikor hasonlómódon érzem azt, hogy ez így nincs teljesen rendben… Emberileg,
mert járványügyileg valószínűleg rendben van.
Ma tulajdonképpen ezt a diszkrepanciát sirattam: azt a szakadékot, ami az
emberi és járványügyi között van. És ez a távolság hovatovább egyre nagyobb… Ha
leegyszerűsítjük a dolgot, a következő kérdés tisztul le belőle: elég-e az, ha
a fizikai épségünkre hajtunk, miközben lelkileg darabokra törünk?
Nagyon
élesen emlékszem most arra, hogy a járvány elején két rádiós műsorvezető
poénkodott. Azt mondja az egyik: „Hallottad-e, hogy a svéd kormány fokozatosan
vezeti be a karantént, hogy az embereket pszichésen ne terhelje meg a
mozgásszabadság korlátozása?” Erre a másik rávágja: „Mire fel a mi kormányunk
megkérdezi: miféle pszichét?”
Az a
baj, hogy éppen azt nem érzem, hogy ezzel tájainkon bárki is törődne. A
tanügyminiszter ma úgy „olvasta a fejünkre” az elkövetkező időszak oktatási
rendelkezéseit, mintha valahányunkat azon kapott volna előzőleg, hogy
puskáztunk dolgozatíráskor: a szenvtelen, rendre utasító autoritás hangján. Én
nem azt mondom, hogy a buksinkat simogassa egyenként, de valamelyest
befizetnék egy tárgyilagosabban empatikus hangra.
Főleg,
ha éppen azt mondja, hogy az én ügyes óvodásom már csak középső csoportos lesz, és ez
neki sok-sok hónapot jelent gyermektársaság nélkül…
Na, ilyekor tényleg úgy érzem, hogy Romániában
az ép ész megőrzése nem jelent szempontot, majd ki-ki gondoskodjon magáról,
hogy legyen neki olyan…
Comments
Post a Comment