Két és fél feltámadó Jézus (és egy bónusz)


Az elmúlt két hetem egyetlen nagy húsvéti kavalkád volt, többek között a munkám miatt is, de ma aztán tényleg kirúgtam a hámból. Műkedvelő (mondjuk úgy, hogy alapismeretekkel rendelkező) művészettörténészként, és ájtatos képzőművészet fogyasztóként is… 

A feltámadt Jézus különböző, művészi igényű, kortárs képi ábrázolásait kerestem. Időközben rá kellett jönnöm, hogy ebben a témában én aztán egyáltalán nem szeretem a (és igazából nem is találtam nagyon jó) figuratív ábrázolásokat. Persze, leszámítva az ikonfestészetet, amelynek teljesen másak az eszközei, jelentései, formavilága stb. 

Tény az, hogy a hosszas keresgélésem során arra is rájöttem, hogy egyáltalán nem könnyű téma, és rendszerint nem is „abszolválják” elfogadhatóan azok, akik nekiugranak a megformálásának.  

Úgyhogy megosztom itt a mai ínyenckedős napom eredményeit, mert igazán elégedett vagyok azzal, amit csekély 4 óra keresés eredményeként találtam. A műveket szigorúan a rábukkanás sorrendjében ismertetem.

Az első ez lenne. Egy aukcióra szánt munka, amelynek az alkotóját elég nehezen derítettem fel, hiszen előbb a munkára találtam rá, és ott meg csak egy képmagyarázat volt, na meg az, hogy hol kell betenni a művet a „kosárba”. 


A művészt Alexandra Romancsaknak hívják, nagyváradi és a nagy-britanniai Coventry Egyetem hallgatója volt. A képmagyarázat a következő: „Válaszként hoztam létre ezt a munkát arra, hogy a Halloween alkalmával a halált ünnepeljük, így fel szerettem volna hívni a figyelmet, miszerint nekünk, keresztényeknek a halál halálát kéne ünnepelnünk Jézus feltámadásával, nem pedig a bűnt.” Mindenesetre (magyarázattal vagy anélkül), én a munkájába abszolút azonnal beleszerettem, főként az egyszerűsége miatt. 

A második, amire rátaláltam, és azt mondtam, hogy „hmmmm, egyáltalán nem is rossz”, az egy afroamerikai grafikus, festő, Wayne Pascall alkotása, akiknek nagyon érdekesen vegyesek a munkái: vannak számomra emészthetetlen giccsbe hajlók, de vannak teljesen érdekes, Gauguinre emlékeztetők is. Ez a „feltámadós” ábrázolása pedig nagyon kifejező számomra.


A harmadik, amelyre rátaláltam, és nagyon szerettem, azonban csak részben kapcsolható a megjelölt tematikához, az az aromán festőművész, Arthur Verona (1867-1946) festménye, akinek egyébként csodás munkái vannak. Ez az olajfestménye Jézust ábrázolja, amint csodát tesz, és lecsendesíti a vihart. Azonban a festmény kromatikája, de a teljes összhang is engem jelentésekben a feltámadás felé "irányít": 



És ha az ember 4 órán keresztül töviskoronás Krisztusokat lát a laptopja képernyőjén, akkor egy idő után már mindenütt azt fedezi fel. Még az üres kávéscsészéje alján is. 

Ez a művészet azonban tiszavirág életű és egyszerhasználatos volt, mint manapság az egészségügyi maszk meg a gumikesztyű.

Azóta már rátöltöttem egy újabb rend kávét, úgyhogy ezennel oda is lett a „fine art”.

Ja, de attól még nonfiguratív volt.  Pont olyan, amilyennek szeretem :-) ...


Comments