Régóta nem foglalkozom hazai közéleti
témákkal, csak rontják az általános feng shui-omat, és akkor meg mi hasznom
lenne rajtuk rágódni? Csak BBC-t meg
CNN-t olvasok, hallgatok, nézek, és sokkal jobban tudom, hogy mi történik a világban, mint idehaza. Ez egyáltalán nem zavar. Sőt. Másfél évtized után megengedhetem magamnak, hogy
mosogatás közben, egyetlen rádióműsorból szerezzem be az éppen szükséges hazai „tudnivalókat”. Elegem is lesz belőlük menten...
Az utóbbi napokban azonban felbukkant egy
vallási, közéleti kérdés, amelyről jelenségként is lehet beszélni.
Ismeritek
azt a mesét, amelyben a meztelen király új ruhájáról beszél mindenki? Nos, ez
is ilyen, nekem meg – ha nem volna komoly a tét – leginkább nevetnem kellene.
Annyira röhejes ez az egész valójában. És most már tényleg nem vagyok biztos abban, hogy egy ilyen
társadalomban szeretném felnevelni a gyermekem…
A téma tehát az: ki-ki hogyan ünnepli a saját
húsvétját, miben állnak és mutatkoznak meg a „privilégiumai”, és mit tesznek
ilyen ügyben a politikusok, különböző döntéshozók? Nos, azt is mondhatnám, hogy
ami mostanra mindebből kiderült, egyáltalán nem meglepő. De egy icipici dolog
mégis „átrajzolta” a helyzetet: karanténból nézvést a dolgok sokkalta élesebben
látszanak, mintha normál üzemmódban figyelnénk a dolgok alakulását. Némiképp súlyosabbak,
jelenségszerűbbek.
És akkor nézzünk is rá az igazi témára: hogyan
használják fel a vallást a világi és vallási döntéshozók, akik azt hiszik, hogy
most is be lehet etetni az embereket – egy majdani politikai siker roppant
homályos perspektívái érdekében – pont ugyanúgy, mint máskor? Hogyan kapcsolódik
rá tévesen a témára egy teljes
társadalom a maga karanténos kanapéjáról?
Erről a kanapéról mindenki elindult egy
virtuális keresztes háborúba. Ennek látványa számomra igazán vicces, sőt,
módfelett röhejes volt… Ugyanakkor egy kicsit szomorú is.
Na, de nézzük csak szereplőnként ezt a
játékot, amely egy „lose-lose situation” (vesztes játék) tulajdonképpen, bárhonnan nézzük. Ez az
én kanapémról hihetetlen szépen kirajzolódik.
Mit
veszít az államvallás?
Az államvallásnak az eddigiekben jobbára
sikerült eltitkolnia (nem előttem, hanem a hívei előtt) azt, hogy semmi nem
érdekli jobban a pénznél és a politikai befolyásnál. Az ember fogyóanyag,
amelyet erre is meg arra is lehet használni. Bár nem sokan látták ezt: most nem
is a politikum számára, hanem az államvallás exponensei számára volt nagyobb a
tét.
Ez pedig az volt, hogy az embereknek itt
egyáltalán nem szabadott volna rájönniük arra, hogy ők SZIMBÓLUMOKKAL
üzérkednek tulajdonképpen, és a házi oltár meg az azon lévő ikon, most is, de a
későbbiekben is, pontosan ugyanolyan jól megteszi, mintha az ember „covidos”
szenteket illetne imádatával a templomokban, járványidőben.
Nos, minél jobban harcoltak e felismerés
ellen, annál inkább kiderült, hogy azért a 21. század, kínkeservesen és mindenek
ellenére, mégis megérkezett a hazai társadalomba. Ja, és egy bónusz is van a dologban: az
államvallás nem egy papját hallottam azzal ellentétes véleményt kifejteni, mint
amit a fősodor szajkózott. Tehát a „fent” és „lent” közötti különbség is
nyilvánvaló. Úgyhogy, végül is van egy nyertese ennek a „játéknak”, és az a
hazai társadalom figyelmesebbik, árnyaltabban gondolkodó fele.
Mit
veszít a politikum?
Szavazatokat veszített. Már csak abban kell
reménykedni, hogy a választói memória kitart a következő választásokig
(mondjuk, ha az alternatívákra tekintünk, elsírjuk magunk, de oda most ne
tekintsünk, mert ebben a helyzetben felesleges). Mi most nagyon fontos
információk birtokába kerültünk éppen. Nem újdonság, de a politikum cinizmusának
mértéke mégis az. Erről Székely Csaba Bányavakság
című drámájának egyik, nagyon szemléletes sora jutott eszembe, amely
valahogy így hangzik: „Te? A bivaly seggéből is képes lennél kinyalni a
trágyát, hogy újraválasszanak..” Nos,
itt éppen a bivaly segge nyalt most vissza, egyenesen bele az éppen regnáló
kormánypárt képébe.
Mert nem tudom, hogy milyen statisztikákra, felmérésekre
alapozták az idei többségi húsvét „ünnepi forgatókönyvét”, de ebből nem igazán
lehetett jól kijönni. Képzeljük el most a nemzeti liberálisokra is
olykor-olykor szavazgató aktív lakosság tagjait, amint már két hete győzkötölik
a nem aktív lakossághoz tartozó, nem a PNL szavazóbázisát alkotó, ám vallásos
szüleiket, hogy az idén ne vegyenek részt a húsvéti szertartáson, hagyják a
fenébe, inkább szereznek nekik valahonnan egy kicsi tömjént is, hogy igazi
legyen a dolog…
És
akkor jön az éppen regnáló kormánypárt belügyminisztere, és azt mondja, hogy a
pátriárkával megszerveztek járványidőben egy kültéri eseményt ennek, a
járványügyileg legveszélyeztetettebb kategóriának. Hát úgy elküldték az
illetőket oda, ahol ők még soha nem jártak, hogy füstölt belé a faruk. És
alaposan elküldték, mert magam is végighallgattam erről vagy két rádióadást.
Nos, ezért kellett az államfőnek kiállnia, és
olyan szépen előadnia a forgatókönyvbe beleírtakat, miszerint mindenki maradjon
az ülepén. Holott ő is tudott az inkriminált megállapodásról (ezt halkan megsúgom:
ő volt az egyetlen, aki ezzel a szöveggel kiállhatott, mert most éppen nincs
választási veszítenivalója)…
Mit
veszített a non-diszkrimináció?
Abszolút semmit. A minden szintű jogvédők egymást
lökdösve igyekeztek „diszkriminációt” kiáltani, és rámutatni arra, hogy itt
milyen fantasztikus megkülönböztetés
történt egy „másik" húsvét kapcsán. Tisztelt hölgyeim és kevésbé hölgyeim –
ahogy ezt egy élő klasszikus is mondaná –, ez olyan, mintha Hófehérkétől
irigyelnénk a mérgezett almát.
A jó, büdös franc akar élni az „egyenlő
jogaival” ebben az esetben, és kint sétálni a finom vírusok között vallásos
egyenjogúság címszó alatt (mert itt most inkább halni lehet, mint élni vele,
őszintén). Szóval, az én szótáramban a „privilégium” és „diszkrimináció” fogalma
alatt teljesen más definíció áll, ezekben pedig van egy nyilvánvaló nyertes.
Itt egy sincs… Hol van tehát a „privilégium”, hát a „diszkrimináció”? Ja, a szótárban.
Ezt pedig ebben a soron kívüli helyzetben nem lehet csak úgy, találomra
felütni, és kiolvasni belőle szavakat, amelyek most erre a helyzetre tényleg
nem illenek. Annál inkább illik ide viszont Hófehérke mérgezett almája… Itt egy abúzus történt, "ennyi az egész".
Nos, amikor visszatér mindenki a kanapéról
indítványozott keresztes hadjáratból, amely továbbra sem döntötte el, hogy
kinek igazibb a vallása, akkor lássuk be együtt, hogy egy ilyen, „koslatós”
intézkedés (továbbra is az, bármennyit finomítottak rajta) valamennyiünket veszélybe
sodor, felekezettől függetlenül. Ebben például nagyon is megnyilvánulhat az „egyenjogúság”,
mert ezt a vírus intézi mindenféle szótárak és számítások nélkül… Hagyjuk hát meg
mindenkinek a maga vallását békében, én ezt javaslom.
Mit
veszíthetnek a hívő emberek?
Röviden: az életüket. De ha jobban odafigyeltek,
és otthon is maradnak ma, akkor nagyot nyerhetnek. Most lehetőségük volt
rájönni arra is: itt senkit nem érdekel az ő testi épségük, egészségük – sem a
vallásos vezetőket, sem pedig a velük paktáló politikumot. Csak a pénzük és a
szavazatuk (ott nem számolnak jól, hogy valahogy ehhez élni is kellene, mert
különben cumi).
Úgyhogy teendő egyetlen egy van
tulajdonképpen: maradjon mindenki otthon, az imáiba pedig foglalja bele
alaposan és számtalan formában azt, hogy „Istenem, segíts, hogy ne kerüljek az
egészségügyi rendszer keblére, kezére”, mert itt tulajdonképpen ez a
legfontosabb veszély.
Egyben a legfontosabb tét is.
Mit
veszítünk mi, mindnyájan?
Hát az összképet tekintve vegyesek a kilátásaink, és
attól függ, hogy mi történik a következő két hétben. Ha már hálálkodhatunk a
Fennvalónak, hogy túléltük, túl vagyunk rajta, és némiképp biztonságban, akkor
rájöhetünk, milyen rossz dolog egy olyan veszélyes társadalomban élni, amelyben
az emberélet nem számít, az ember pedig fogyóanyag (vannak benne jó és józan
emberek ugyan, de az ő hangjuk nem hallatszik eléggé, kevesen vannak)…
A másik
variánst most nem is írom ide, mert én az előbbi felismerés nyújtotta jövőbeli
perspektívák függvényében szeretném átszervezni az életem, amikor ez az egész „fizikai
eltávolodás” véget ér.
Ehhez kérem most is, és akkor is tiszteletteljesen
a Szent Totem támogatását!
Mert tényleg ő az egyetlen, aki itt segíteni
tud…
A meztelen király új ruháját én már nem tudom méltatni, nincs már ehhez elég fantáziám, azt hiszem... Én, személyesen egy mesterségesen táplált illúziót veszítettem, miszerint idehaza változhatnak a dolgok.
Comments
Post a Comment